Sprekend leren

Exploratieve gesprekken, een nieuwe didactiek voor spreken en luisteren

De term ‘sprekend leren’ verraadt al een beetje waarover het gaat: leerlingen gebruiken taal tijdens coöperatieve werkvormen op zo’n manier dat ze samen kennis uitwisselen én opbouwen. Elke vorm van groepswerk levert dan echt leren op, waar dat nu vaak enkel decibels zijn. Het codewoord is ‘exploratief spreken’, een techniek die in het Vlaamse onderwijs zo goed als onbekend is. Buitenlands onderzoek heeft de leereffecten van exploratief spreken al meermaals aangetoond. En nu is dat ook in Vlaanderen een feit: tijdens een praktijkonderzoek in vijf Vlaamse lagere scholen leerden kinderen exploratief spreken. Ze redeneren nu beter, werken beter samen en ook hun probleemoplossend denken is erop vooruitgegaan.

Meer weten (in mensentaal)?

  • Over de eerste onderzoeksresultaten in een school met vooral taalzwakke kinderen lees je alles kort en krachtig in de tijdschriften LES (2015) en FONS (2016)
  • Een beschrijving van het experiment in vijf lagere scholen en wat het opleverde, lees je in dit persbericht van 18 juni 2018.
  • Een leesbare theoretische kennismaking met de didactiek van de exploratieve gesprekken lees je hier.
  • Onder didactische visie vind je het volledige proefschrift over dit onderzoek.
  • NIEUW bij Lesmateriaal: gratis lesbrochure ‘Sprekend leren: van kleuter tot tiener’